søndag 22. desember 2013

På godt og vondt..

En liten ting, ble til en kjempe ting.
Bleiebytte og klær på, ble til en stor kamp.
En kamp som ble tøff.
En gutt, ildrød i fjeset, skriker og hyler.
Jeg skjønner ingenting. Ingen kos eller godord
hjelper. Prøver å dra av seg bukse og labber.
Skriker og hyler, vil ikke kjøre bil.
 
Snakker litt hardere til han, de myke ordene har
forsvunnet. Fortvilelsen min er stor.
En kamp å få på sko, jakke. Lue kan vi bare glemme.
Smokken blir tilbudt, kastet vegg imellom.
Koseteppet like så.
 
Vi krangler, egentlig om ingenting. Er vel mest fordi
vi ikke skjønner noe.
Harde ord til hverandre. Ikke noe gøyt.
Skriking og hyling. Åler seg i armene mine.
 vanskelig å holde fast.
Dan går før meg, til slutt blir jeg så forbanna.
På alt, at vi MÅ i besøk. På at vi i det hele
tatt må ut. På absolutt alt.
Lunten er kort.
"Få den jævla smokken", hyler jeg til min mann.
Jada... Flott det!
 
Får ikke belte på han, skriker og hyler fortsatt.
Setter han litt hardt fra meg i setet.
Uten belte. Jeg setter meg ved siden av.
Vi kjører. Jeg holder fast i jakken hans, så han ikke skal
falle av. Holder fast, han skriker.
Legger kinnet mitt mot hans, hysjer stille. Hysj, hysj...
Stryker over det myke barne kinnet, tørker tårer. Det blir
roligere, til jeg høre: "Mi" (Smokk). Jeg finner
den og koseteppet og gir det til han.
Det er endelig stille, bare avbrutt av små hikst.
Da triller mine tårer, jeg hulker.
Detter er så slitsomt, vet ikke hvorfor han blir
sånn. Er det redsel? Er det andre ting?
Hvem vet?
Ikke vi. Men det er slitsomt og ganske så
vanskelig for ett mamma og pappa hjerte.
 
Besøket hos oldemor ble et koselig  besøk.
Ikke flere kamper i dag.
Hjem og pyntet treet, ved god hjelp av Julie og Ida
og to av deres venninner.
Pakke levering av mormor og morfar.
Ett besøk fra en god kollega og til slutt kom
min bror, Terje og en venninne, Linda, på
pakke levering og.
Isak ble lagt og dagen endte tross alt godt.
 
God jul til alle sammen.
 

1 kommentar: